2 d’abril del 2009

Organs de govern

He tingut l'ocasió de llegir un document de feina sobre les funcions d'un patronat i de la direcció general d'una fundació que m'ha fet pensar ja què, en algunes parts, em veia com en un mirall.
Pot ser no estaria malament el penjar el dit document en un lloc accessible per als possibles interessants. Per la meva part exposaré el que m'ha fet pensar.

En un apartat parla dels patronats tipus. Normalment quan és així podem trobar-nos en opcions mixtes i crec que és el cas. Per una part parla del patronat representatiu, on els seus membres ho son representant una zona d'influència de la fundació. El considera poc involucrat, se'l consulta poc i és encara menys informat. Per altra part hi ha el patronat líder, integrat per persones involucrades en la marxa de la fundació amb un equip de professionals per a l'activitat diària. Aquest seria el perfil d'un patronat d'una fundació madura.

El que és clar és que la Fundació te un patronat representatiu ja que el conformen membres de totes les organitzacions que s'han integrat a la mateixa però, a la vegada, al manco amb una part, estan involucrades en la marxa de la fundació marcant el rumb i vetllant pel compliment dels objectius fundacionals.

Personalment i per les informacions que he anat replegant des de comentaris fins amb la participació en reunions de treball crec que hi ha diverses qüestions a millorar. Tot i que aquest document pot oferir llum, n'hi ha d'altres que no els tracta.

En primer lloc el patronat és representatiu ja que els seus patrons o son per elecció de cadascuna de les entitats que en formen part. Això vol dir que el patró representa a l'entitat i açò també pot voler dir que aquest patró pot voler tenir a aquesta entitat implicada en la fundació. Fins hores d'ara açò no s'ha entès. El patronat funciona -opinió personal- com si no tinguessin res a veure amb les entitats que en formen part. Quan es demana informació pareix que tot son problemes. La informació, sí és el cas, es donarà quan el patronat tengui pres l'acord. No sé quin problema hi ha en que tot pugui ser públic. Consta en acta que quan un patró vulgui una informació la demanarà per escrit i que, l'òrgan executiu, decidirà si se'l dona o no (?). Desconec si ja funciona de manera diferent.

Vull dir que quan una entitat és de segon nivell -entitat d'entitats- i volem que aquestes s'impliquin, l'estructura, la gestió de la informació, etc. ha de ser àgil i transparent.

Potser que en els primers moments, quan s'obren tots els fronts, aquesta manera de funcionar sembli que retarda les coses, però, aquest perill queda àmpliament superat per la implicació de les entitats com a tals en la gestió i futur de la mateixa. -No vull pensar que a algú, açò no l'interessa-.

També not a faltar els sistemes de participació sobre moltes qüestions. Plans estratègics, comissions de treball, etc. De fet, quan VDB va aprovar la seva integració a la FUN em va nomenar representant a la comissió assessora. Ja fa d'açò uns quant anys. Mai he tingut una convocatòria a aquesta o altre comissió. Per cert que hi ha que cercar una altra persona per aquest afer.

Sí no ho tenc mal entès, hi ha alguna comissió que s'ha reunit alguna vegada, pens que la de barreres arquitectòniques, no és segur. No sé qui la forma. No he vist mai una convocatòria. No sé qui hi participa ni per a que. He de dir que fins no fa molt de temps n'era una de les persones que rebia els correus electrònics de VDB i per tant n'estava al dia de moltes coses. Vull dir amb aquest exemple que crec que s'han d'obrir les portes a la societat. Que una fundació pública necessita ser més transparent tant per que fa a la participació com a la informació.

Possiblement no tots els membres del patronat, ni les entitats, tenen interès en ser més, en fer més, però açò ha de ser voluntat d'elles. El que s'ha d'afavorir és que puguin ser i estar.

És clar que per dur endavant un projecte d'aquest es necessita d'un bon equip de professionals. També em sembla correcte el que diu el document de que han de ser persones diferents qui liderin el patronat i la gestió, però que hi ha d'haver una gran coordinació. No tenc clar que açò passi, al manco prou.

Com anècdota, quan la FUN va convocar les places pels coordinadors d'àrea, vaig demanar les condicions econòmiques per a saber -qui sap- si podia interessar, per jo o per altres. No me la van donar! Ho havia demanat per correu electrònic i la petició no era oficial!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada